ENGLISH - 11

12.03.20     впр 8 ст 155-156 (усно);   впр 1 ст 156 (усно); повторити слова (останні);

18.03.20 
    повторити слова; впр 4 ст 158 (усно);

19.03.20
     розібрати Words for you yf cn 158 (записати у словник і вивчити);

Відео урок ''Ecological Problems. 

20.03.20
   повторити увесь лексичний матеріал
________________________________________________________________________________
01.04.20     The Invironment we live in. The Problems of the Mankind. 
We all worry about the state of environment. The ecological problems must be solved without delay but this requires much investment of money and human resources. Nowadays a lot of people lead an unnatural way of life. They lose connection with nature. Those simple things of life like sunshine and fresh air become premium. Tall buildings block out the sun. Traffic fumes pollute the atmosphere.
My native city has all similar problems. Moreover, as it is a maritime city, we have another reason for worrying. It’s the worsening condition of the water. Every year the sea is getting more polluted, it contains more and more chemicals and rubbish. Many animals and fish are suffering and dying. People, however, only worry about the condition of the sea when they want to have a swim. And nothing is still being done to improve this critical situation.
I know that there are a lot of international organizations and movements aimed on protecting nature and our Mother Earth. I hope they will succeed and the environment will become clean and safe one day.
Д\З : прослухати текст і виписати незнайомі слова (внизу відео) і вивчити їх


02.04.20
              Feeding the World
                       1. впр 3 ст 165 (усно)
                       2.  впр 4 ст 165 (усно)
                       3. впр 1 (a,b) ст 167 (письмово)   - переслати в Едмодо

03.04.20        What's happening to our environment?
                       1. розібрати текст впр 4 ст 169-170
                        2. заповнити табл на ст 170 і надіслати для перевірки

08-09.04.20       "Speaking About Art"
                          1. слова на ст 175 (як завжди)
                          2. розібрати текст на ст 172-174
                          3. впр 1(b) ст 174-175 (письмово в скороченій формі), впр 8 ст 176 (письмово).
   Завдання на 2 уроки

   10.04.20                         Training Exercises
                          Do all exercises on pages 177-179 (in oral)



   15-16.04.20                           Дієприкметник (The Participle)
                      1. повторити правило про дієприкметники англійської мови (ст 179-180)
                      2. прочитати завантажений матеріал:
Дієприкметник — неособова форма дієслова, яка має властивості прикметника, прислівника і дієслова. Дієприкметник має такі форми:
Форма дієприкметника
Неперехідні
дієслова
Перехідні
дієслова
Active Voice
Active Voice
Passive Voice
the Present Participle
sleeping
writing
being written
the Past Participle
slept
written
the Perfect Participle
having slept
having written
having been written
The Present Participle означає дію, одночасну з дією, вираженою дієсловом-присудком, і може, таким чином, стосуватись теперішнього, минулого або майбутнього часу:
Writing a composition in English I consult a Ukrainian-English dictionary. — Під час написання твору англійською мовою я користуюсь українсько-англійським словником.
Writing a composition in English I consulted a Ukrainian-English dictionary. — Під час написання твору англійською мовою я користувався українсько-англійським словником.
Writing a composition in English I'll consult a Ukrainian-English dictionary. — Під час написання твору англійською мовою я скористаюсь українсько-англійським словником.
Функції в реченні:
а) обставина часу:
Walking home I didn't hurry. — Йдучи додомуя не поспішав.
When walking home I didn't hurry. — Йдучи додомуя не поспішав.
While walking home I didn't hurry. — Йдучи додомуя не поспішав.
бобставина причини:
Knowing the way I didn't hurry. — Знаючи дорогуя не поспішав.
Not knowing French she couldn't understand us. — He знаючи французької мовивона не могла розуміти нас.
Being busy, she couldn't speak to me. — Будучи зайнятоювона не могла поговорити зі мною.
вобставина образу дії:
Не stood at the window thinking about his future. — Він стояв біля вікнадумаючи про своє майбутнє.
Participle I Perfect Active виражає діющо передує діївираженій дієсловом-присудком:
Having performed this part, he became a famous actor. — Виконавши цю рольвін став відомим актором.
Having written the letter, I took the book and began to read it. — Написавши листая взяв книгу і почав читати її.
Having said these words, I stood up and went out. — Сказавши ці словая встав і вийшов.
Participle I Perfect Passive вживається у функції обставини:
Having been performed at many concerts the music became popular. — Після тогояк музика була виконана на багатьох концертахвона стала популярною.
Participle є пасивним дієприкметникоммає лише одну форму і вживається тодіколи іменник або займенникдо якого він відноситьсяпозначає об'єкт вираженої дії:
a respected man — поважаний чоловік
a wounded soldier — поранений солдат
a broken pencil — поламаний олівець
one's broken health — підірване здоров'я
a written poem — написаний вірш
Здебільшого the Past Participle виражає діющо передує діївираженій присудком речення:
The question discussed by the students is very important. — Питанняобговорюване студентамидуже важливе.
The written letter is on the table. — Написаний лист на столі.
Frightened by the dog, she was standing, looking at it, and began to cry. — Злякавшись собакивона стояладивлячись на ньогоі почала плакати.
І bought a text-book of chemistry published this year. — Я купив підручник з хіміїнадрукований у цьому році.
Такі поширені означеннявиражені the Participle із залежними від нього словамиможуть бути замінені підрядними означальними:
І bought a text-book of chemistry which was published this year.

                                     3. впр 3-7  ст 181-182 (усно)
                       
                                                   Завдання на 2 уроки!!!

   17.04.20                           "Speaking About Art".     Training Exercises
                        1. опрацювати слова на ст 183
                        2. впр 1 ст 183 (усно); впр 4 ст 185 (усно); впр 1,2 ст 186-187 (усно)
                      
 22.04.20                           "The Kinds of Art".     Training Exercises
                       Do exercises   on p.  194-199      (in oral)


 23.04.20                    " Cinema as the kind of Art"
                      1. Ex. 1,4 p.200-202  (in oral)
                      2. Listen and do task ex 3 p 201 (in a written  short form and send me)
                      
 24.04.20                    "Youth in Mind"                    
                             1. Listen and do  ex 2, 3, 4  p 204  (in oral)                       https://drive.google.com/open?id=17CxjJn2N9Muz291i7a7xjiRhRWrU89UP                    
                          
                              2. Copy out new words on p.207 

29.04.20
                    "Training Exercises" 
                          Do exercises 1, 2,3 on pages 208-209 (in oral)     

30.04.20
                    "Our Emotions" 
                           1. Copy out new words on p.213
                           2.  Listen and do  ex 2, p 213  (in oral)    
                          3. Have a rest ex 3 p 214
                                  
06.05.20
                    "Teenagers' Problems" 
                          1. Copy out new words on p.215
                          2.   Do exercises 1, 2,3 on pages 215-216 (in oral)     

08.05.20                    "Ukraine: from Past to Future" 
                            1.   Do exercises 2,3 on pages 228-229 (in oral)
                            2.
Copy out new words on p.230 

13.05.20
               "Brexit: Facts and Numbers"

                          
                        1.  Do ex 5, 6, 7  p 230-232 (in oral) 

                        2. Prepare to the Writing Control (14.05) and Reading Control (15.05), so repeat all                             lexical and grammar material for the II semester


14.05.20

  
Control Paper #1 (the 11th form)
          #1. Write II and III form of next verbs:
To be –
To begin –
To find –
To feel –
To have –
To come –
To see –
To pay –
To understand –
To tell –

         #2. Translate these sentences into Ukrainian.
1.     A vegetarian is a person who doesn’t eat meat.
2.     I think that every people have to eat chocolate and other sweets every day.
3.     All people need to have their own sense of identity to cope successfully with adulthood.
4.     Most conflicts between adolescents and their parents are caused by criticism of their choice of friends, too much interference in their social life and too little financial support.
5.     If more people used public transport, this would reduce the amount of pollution.
6.     The environment we live in will change dramatically in the next 50 years.

           #3. Translate these sentences into English.
1.     Я люблю їсти багато шоколаду і фруктів щодня.
2.     Минулого тижня я відвідала (відвівав) мистецьку галерею.
3.     Я дуже емоційна людина і часто плачу.
4.     Як ми можемо проконтролювати наші емоції?
5.     Мій брат любить пригодницькі фільми, а я люблю фільми про життя. 
6.     Кожна професія важлива, але я обираю …..
         
            #4. Write some sentences (6-7) about emotions. Are you an emotional person?



15.05.20                           Control Paper #2 (the 11th form)

Task . Read the text and Make up  and write11 questions to this text. They must be general, special, alternative  and disjunctive questions. 
Miklukho-Maclay was a Ukrainian scientist and traveller who lived more than a year on the island of New Guinea. The ship came to the island in the evening of a day in September 1871. Next morning the captain said to Maclay: “You are coming ashore. Why don’t you take more men with you? Have you a gun?” “I don’t need a gun. I have presents for the natives.”
  The island was beautiful. There were trees and flowers everywhere, and it was very hot. The sun світилася brightly high above Maclay’s head. He walked for some time down a forest path. Suddenly he stopped because he heard a noise. A native stood in front of him. He looked at Maclay quickly and then started running away. Maclay ran after him. The native looked back and suddenly stopped. Maclay took out some presents and showed them to the man. The native took the presents and smiled. This was how Miklukho-Maclay met the first black man on the first day of his life in New Guinea. The native’s name was Tui. He was Maclay’s best friend all the time that the traveller lived on the island.
    On the first of October Maclay started out for a walk in the forest. He carried no gun. He had only a notebook and a pencil. In the forest, he met a native boy who saw him and ran away. Maclay heard the voices of men and women and the cries of children. Suddenly many men with spears in their hands came out. They stopped and looked at Maclay angrily. When he tried to say something, one of the men wanted to throw his spear at him. Maclay did not know a word of their language. He could not explain that he was their friend. He knew that he had to do something quickly. And a good idea came to him. He suddenly sat down on the ground and began to take off his shoes. Then he lay down, put a bag under his head and … slept. The natives did nothing to him.



22.05.20  
                              Analysis of the Control Paper №1

Repeat all grammar material (IInd sem.)